Åh, det där ser riktigt bra ut!

Hej allihopa! :)

Min musiklärare sade så till mig på musiken när vi skulle försöka oss på låten "Vem kan segla förutan vind?", mer om det senare! (skratt)

På historian ska vi skriva en uppsats om något vapen som uppfanns och användes vid första världskriget, jag valde ubåt eftersom jag tyckte att det lät intressant. Däremot hittade jag inte särskilt mycket fakta, men jag ska se vad jag hittar tills nästa gång.
Matten därefter stod jag och några andra vid klassrummet där vi trodde att vi skulle vara, men en i klassen kom och hämtade oss och sa att vi skulle vara i ett annat klassrum efter en stund.
Alltså varför får jag alltid hicka vid så konstiga tillfällen?! Jag fick det nu när jag började skriva om matten... :S

Bonusen (har det istället för finska, man gör läxor och liknande med en lärare i klassrummet om man behöver hjälp) därefter flöt på och jag gjorde matteläxan och kollade lite igenom fysikläxan.
Min kemilärare byggde ihop lite olika atomer, kolväte-atomer eller vad de nu heter. Det var något intressant, men en bra sak var att det tog upp hela lektionen!

Nu kommer vi till musiken! Vi hade haft i läxa att skriva hur man stämmer en gitarr och jag blev väldigt nöjd med min förklaring:

Hur man stämmer en gitarr!

Först ska man stämma musikläraren för att ge jobbiga läxor. Sedan stämmer man gitarren. Men se till att man har en bra advokat på sin sida, annars kan det gå tokigt.
Om man inte har en bra advokat på sin sida kan man däremot t.ex. be sin kompis spela tonen E (man spelar på den tjockaste strängen och som är närmast en) på sin stämda gitarr. Man vrider på (nu säger vi att man har en högersträngad gitarr) stämskruven som är närmast en själv på övre sidan av gitarren medan man spelar E tills det låter som kompisens E.
När man ska stämma strängen under som heter A trycker man in E-strängen på det femte bandet. (banden är fyrkanterna som är uppdelade på gitarrens hals) Man spelar på A strängen och snurrar på stämskruven som är i mitten på övre sidan av huvudet.
Sedan ska man stämma strängen under A som heter D och då trycker man in A-strängen på det femte bandet. Man vrider på stämskruven på övre sidan av gitarrens huvud och spelar på D-strängen tills det låter rätt.
Strängen under D-strängen heter G och när man ska stämma den trycker man in D-strängen på det femte bandet. Nu däremot vrider man på stämskruven längst bort från sig på den nedre delen av gitarrens huvud.
H heter strängen under G-strängen och när man ska stämma den trycker man in G-strängen på fjärde bandet. Man vrider på stämskruven näst längst bort från sig på nedre delen av gitarrens huvud.
Och nu kommer vi till den sista strängen som heter likadant som den första, nämligen E. Nu trycker man in H-strängen på femte bandet. Man vrider på stämskruven som är närmast sig på nedre delen av gitarrens huvud tills det låter som det ska.

Musikläraren läste tyvärr inte dem, så jag blev lite besviken... :( Sedan skulle vi två och två pröva att stämma en gitarr med en stämmare. (liten apparat som visar vad det är för ton man spelar) Det gick inte alls bra och jag hoppas att jag inte behöver använda en sådan igen... (föredrar när man spelar på gitarren istället)
Sedan prövade vi oss på att spela "Vem kan segla förutan vind?". Vi fick ju givetvis ett papper med noter då. Vissa klagade på att det var krångligt att spela ackordet Dm, (man ska hålla fingrarna ganska långt bort från varandra) men jag var konstigt nog inte en av dem. Jag vet inte riktigt varför, men jag tyckte det gick riktigt bra! Mitt mål för tillfället är att lära mig spela gitarr riktigt bra, skulle vara lite coolt om man sedan skulle kunna skryta med att kunna spela en K-On! låt... (har lite höga förväntningar)



//Amber_sweet


Kommentarer
Postat av: Sannie

Hoppas du har haft en fin dag ute i yrvädret! ;)

2010-09-15 @ 19:49:33
URL: http://sannie.blogg.se/
Postat av: Blunk

Höga, jo... :P

Nä nu va jag elak :P Sooorry!

SeS ;)

2010-09-17 @ 13:09:52
URL: http://Har ingen blogg...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0