Fransk chokladtårta och film

Hej allihopa! :)

Hjälp, jag trodde nästan att jag skulle missa bussen i morse! Hade lyckats somna om efter att mobilen ringt och därför blev mitt tidschema inte riktigt vad det borde. Kanske man borde ha något annat som alarmsignal än Veronica Maggios låt Gammal sång? Sprang iallafall nästan hela vägen fram till busshållsplatsen i onödan, eftersom det visade sig att det var lite sen.

Som vanligt inleddes måndagen med klasstimme, kan berätta att det faktiskt inte händer så mycket den här veckan förutom att vi har geografiprov på onsdag. Först nästa vecka blir det någon ledig dag och de blivande sjuorna kommer på besök bl.a.

På hemkunskapen var det äntligen dags för att baka tårtor. Vår grupp bakade franska chokladtårta, de andra bakade bl.a. marängtårta och prinsesstårta. Vi skulle smälta en hel del choklad och sedan var det lite fummel med tårtans vistelse i ugnen, men annars gick det rätt så bra enligt min åsikt. Vi lämnade dock hemkunskapssalen sist, men det är väldigt stressigt när vi har de här lektionerna på måndagen. Schemats tider är annorlunda jämfört med de andra dagarnas eftersom vi skall hinna med klasstimmen i början av dagen också och den är endast runt en kvart, för det mesta lite mera. Sedan ska sjuorna ha lektion direkt efter oss så det är helt klart ganska stressigt. Men kakan blev i vilket fall som helst rätt så lyckad, vispade lite grädde när jag kom hem och tog mig en bit till mellanmål. :)

Chokladtårta

(:

Under franskan såg vi klart på Amelie från Montmartre som vi sett på under de senaste gångerna, jag gillar den filmen, har den hemma och har sett den tidigare. Vi köpte den förra sommaren någon gång. Jag gillar de finurliga detaljerna och de invecklade karaktärerna, dessutom blir man sugen på att åka tillbaka till Paris när handlingen bl.a. utspelar sig i den typiska metro-/ storstadsmiljön. :)

Dessutom vill jag berätta att körsbärsträden blommar som bäst här just nu, lyckades få ett par riktigt bra bilder för någon dag sedan när solen sken. (är lite molnigt idag och det regnade imorse till min förtjusning)

Körsbärsblommor





//Amber_sweet


Kommentarer
Postat av: Elsa

Hej Amber. Förlåt att jag svarat så dåligt, men den här veckan har verkligen varit rörig. Prov, läxor, planering för Liseberg, föräldrar som tvingar en i säng i förtid...ja, du känner nog igen det. Men svar kommer på fredag.

2011-05-25 @ 21:45:10
Postat av: Amber_sweet

Elsa: Ingen fara, det är så lätt att saker hopar sig såhär före sommarlovet. :)

2011-05-26 @ 14:48:00
URL: http://ambersweet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0