Bokrecension: Den förlorade liljan

Måste ursäkta mig för den dåliga uppdateringen igen, men ena datorn är ju som sagt på reparation just nu så vi måste samsas om en dator... Nå, mitt i allt detta har jag läst ut en ny bok. Rekomenderar den till alla andra som gillar historisk fantasy!

Den förlorade liljan
Handlar om: Fjortonåriga Miranda känner sig både vilsen och förtvivlad. Efter att hennes mor skrivits in på sjukhus tvingas hon flytta in hos sina farföräldrar, ett gamalt stelt par som håller hårt på etiketten, i London. Hon tvungen att respektera situationen och börja i en ny skola. Var håller hennes kära moster hus? Samtidigt försöker hon göra sig hemmastad i det stora huset med foton av och saknad efter hennes döda far. Just på samma gång hålls den franska flickan Jacinth fången i sitt tornrum långt borta i Prag. Bröderna Tremayne som håller henne fången talar ständigt om vilka förmågor hon och de skall få när de får tag i den legendariska liljan, om de nu bara visste var den fanns? Snart vävs de två flickornas liv samman och de är sedan urminnes tider bestämda att vara spelbrickor i ett stort spel på liv och död.
Antal sidor: 332 st. i den format jag läste den.
Kommentarer: Jag måste beklaga mig över att jag hade väntat mig något helt annat av boken, men annars var den rätt så bra. Den är nog läsvärd, men det finns dock en hel del bättre fantasyböcker. Berättelsen kantades av gripande handling men också av tillbakablickar till vad som hände tidigare. Tillbakablickarna kan ibland vara lite förvirrande till en början när man inte vet så mycket, men ju mer man läser, desto mer förstår man!
Grupp: Fantasy, spänning, vänskap och lite dramatik med för den delen.
Ålder: ca. 12+
Betyg: ♥♥♥½