Bokrecension: Året då allt gick snett

Idag var alla åttor i skolan på sjöfartsdag, en årlig tillstälning där de bjuder in en klass från alla högstadier på Åland och sedan alla blivande sjuor från alla lågstadier. (vi har inget mellanstadie här utan ettan till sexan kallas kort och gott lågstadie) För min del är det inte direkt någon utbildning som lockar mig (mår inte riktigt bra av att åka färja, behöver inte gunga mycket för det), men det är kul att kunna vara lite barnslig och gå och nalla godis ur skålarna som nästan varje stånd sätter fram. (skratt)

Har i alla fall läst ut en till bok så givetvis blir det en bokrecension! (hrm, känns som om jag nästan bara uppdaterar med bokrecensioner nuförtiden... Men är det något som uppskattas?)

Året då allt gick snett
Handlar om: den sextonåriga Emily från Amerika flyttar under ett års tid till England, hennes pappa håller nämligen på med något forskningsprojekt och ska under jobbet åka dit för att kunna forska. Emily blir ganska besviken när familjen börjar vistelsen i England med att sticka till en massa tråkiga museum och bibliotek. När de väl kommer fram till huset visar det inte vara något trevligt det heller, byns centrum har inga köpcentrum, det spökar i Emilys rum (men det är coolt att sova i ett tornrum och de andra rummen går inte enligt henne att sova i så hon stannar bestämt där hon är) och hon måste visst börja om ettan på gymnasiet där, hur ska hon överleva?! Fast hon har ju iallafall Dru's sympati, de mejlar ständigt varandra under vistelsen och inte visste hon att hennes pappas uråldriga kollegor kunde ha unga snygga söner!
Antal sidor: 224 st.
Bokserien: Året då allt gick snett är fjärde boken i serien Smooch. De flesta böcker i den serien är fristående och Året då allt gick snett är inget undantag. Första boken i serien heter Galen i Orlando, andra Huggtänder? och tredje De fördömdas cirkus.
Kommentarer: Jag gillar den här boken, men blev irriterad på översättningen när det var så mycket stavfel som man reagerade på ganska ordentligt. Själva storyn i sig är bra dock, så man kanske kan ha lite översikt ibland, men tycker det dock är väldigt slarvigt. Att de sedan ger ut böckerna sedan utan några större bekymmer? Nå, man skrattar iallafall hjärtligt åt humorn och det finns många härliga karaktärer.
Grupp: Romantik, vänskap och humor.
Ålder: ca. 13+
Betyg: ♥♥♥½ (den skulle ha fått mera om det inte var för de där irriterande stavfelen, var väldigt besviken)