Bokrecension: Mer än ögat ser

Jag lånade den här boken av en äldre kompis till mig, vilket jag är glad att jag gjorde. Den är helt klart läsvärd och rekomenderar den till andra fantasydiggare! :)

Mer än ögat ser
Handlar om: Sjuttonåriga Aislinn har sett oknytt så länge hon kan minnas. Oknytt som alver, älvor och alla möjliga underliga figurer som rör sig längs gatorna och i parker och trädgårdar är vardagsmat för henne även om hon forftarande finner dem otäcka. Ingen annan ser dem och oknytten gör elaka saker mot folk utan att de har någon aning. Hennes mormor ser dem också och hennes mamma såg dem visst också. Hennes uppfostran har varit hård, för hon är tvungen att låtsas att hon inte ser oknytten. Hennes mormor har berättat att de gör otäcka saker med de som ser oknytten. Så börjar Aislinn märka att två av oknytten har börjat förfölja henne, dessvärre verkar en av dem intresserad av henne. Vad ska hon ta sig till? Inte kan hon väl inte berätta det för sin mormor? Hon skulle låsa in Aislinn och ordna hemmaundervisning i så fall, men kanske hennes gode vän Seth kan vara hjälpen i nöden?
Antal sidor: 342 st. i pocketformat
Bokserien: Mer än ögat ser är första boken i en trilogi utan namn. Vi kallar det hela Oknytts-serien för enkelhetens skull! :)
Kommentarer: Storyn i sig är unik och egentligen bra, det måste jag medge, men av någon anledning känns vissa delar lite konstiga och inte riktigt lika välskrivna. Dessutom är det tyvärr en del könsroller inblandat i storyn. Jag blir osäker på Aislinn ibland, för ena stunden verkar hon så hemskt rädd och försiktig gentemot oknytten och sedan mitt i allt gör hon väldigt dumdristiga saker...
Grupp: Skräck, fantasy, vänskap, dramatik och romantik.
Ålder: ca. 14+
Betyg: ♥♥♥½