Bokrecension: Tänk om det där är jag

Förlåt att det varit så dålig uppdatering nu igen! Till att börja med hade jag två prov under veckan, ett scoutmöte och så var jag på shoppingrunda igår med en kompis efter skolan. (inhandlade dock mest böcker och en ny stiftpenna, vi var nämligen framförallt och kollade efter en klänning åt henne som hon ska bära på en bekants bröllop) Så mitt i allt detta har jag lyckats läsa ut en ny bok, så givetvis ska det bli en bokrecension!

Tänk om det där är jag
Handlar om: Agnes har flyttat från Stockholm till byhålan Umeå och har just kommit tillbaka från ett besök hos en kompis på Gotland när boken börjar. För Agnes del är det hela bara en stor lättnad, äntligen har hon fått en ny chans och kan börja om på nytt med sitt misslyckade sociala liv. De i hennes förra klass var inte särskilt trevliga och Agnes kände sig väldigt utanför där. Nu har hon en ny chans, så hon ska börja andra ring på gymnasiet här. Dessutom bor hon mittemot en ganska trevlig kille i klassen, vad kan gå fel? Dock lär det bli mycket krångligare än Agnes kunnat tänka sig.
Antal sidor: 223 st. i pocketformat
Kommentarer: Jag vet inte riktigt om jag gillade den här boken, den är för verklig. Visst, det brukar bara vara ett plus om böcker är väldigt verklighetstrogna, men här blir det bara en negativ sak. Alla händelser är så verklighetstrogna, det är ungefär som om man skulle skriva ner några normala veckor i sitt liv. En bok bör innehålla dramatiska händelser och karaktärerna bör påverkas väldigt mycket av dem, men den här blir ju nästan långrandig i vissa lägen. I övrigt tycker jag synd om Agnes som inte inser att det är de i hennes som klass hade fel, det är inte henne som det är fel på. Det tråkiga är också att hon inte verkar kunna inse det själv utan en annan karaktär i boken får henne att inse det.
Grupp: Vänskap och romantik.
Ålder: 13+
Betyg: ♥♥½