Bokrecension: Den åttonde flickan

Hej allihopa! :)

Ni får ursäkta att det blir så mycket recensioner nu, men sedan efter att jag fått dem avklarade lovar jag att jag ska försöka få in lite andra inlägg också! :)

Bokrecension:

Namn:
Den åttonde flickan
Handlar om: 14-åriga Maureen är tvungen att åka till Skottland på grund av andra världskriget som just börjat. Hennes mor har börjat i lottorna och hennes far befinner sig i Frankrike. Maureen känner sig lite övergiven när de skickar iväg henne till en internatskola utan vidare och hon känner sig bara mera ensam när flickorna i hennes klass inte verkar vilja släppa in henne i gruppen. De har en hemlig klubb vid namn "De sju skatorna", vilket Maureen finner väldigt fånigt. Men så börjar hon inse vad det handlar om när tillsyningsmannens fru berättar om en ramsa som handlar om vad det betyder när man ser ett antal skator flyga för henne: En för sorg och två för glädje, tre för en flicka och fyra för en pojk, fem för silver och sex för guld, sju för en hemlighet som aldrig får röjas.
Antal sidor: 190 st. i inbundet format
Kommentarer: Storyn i sig själv är egentligen ganska bra, men jag har en känsla av att boken skulle kunna vara mycket bättre. Dock blir jag bara att börja tänka på Ögat över månskäran som är lite i samma stil med den här boken (de utspelar sig ju båda på internatskolor, även om det inte är riktigt samma årtal.) och den är ju oerhört bra. Dessutom känns Maureen som mycket yngre än 14, språket t.ex. är ganska barnsligt. Jag är rädd för att jag är lite för gammal för boken, misstänker att den egentligen är avsedd till en yngre målgrupp, så mina drömmar om att den skulle vara i stil med Ögat över månskäran är tyvärr krossade. (skratt) Men boken är nog läsvärd om man intresserar sig för historia och lite mystik, det är den.
Grupp: Vänskap, historisk och möjligtvis lite dramatik.
Ålder: ca. 9+
Betyg: ♥♥♥
Boken är skriven av: Monica Hughes


//Amber_sweet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0