Bokrecension: Ögat över månskäran

Fy, vad det varit dålig uppdatering här! Jag ber så hemskt om ursäkt, har liksom känt mig lite allmänt uppslukad av DinoRun bl.a. Funderar till och med på att börja skriva om det spelet, det är hemskt kul. Har äntligen just klarat av den svåraste nivån vid namn Insane, finns i övrigt precis som i de flesta andra spel också nivåerna Easy, Medium och Hard. Nå, nog om det! Hade tänkt uppdatera med en bokrecension.

Ögat över månskäran
Handlar om: På sin sextonårsdag försöker Gemma än en gång övertala sin mor att hon borde få åka till London. Till resten av släkten och societeten, hon är ju ingen liten flicka längre? Men hennes mor säger än en gång nej, de ska stanna i Indien fortsättningsvis enligt hennes åsikt. Plötsligt ger Gemmas mor henne sitt halsband, när Gemma gnäller som värst nästan. Gemma tar förvånat emot den, men sedan blir det värre bråk och då springer Gemma därifrån utan att tänka sig för. Plötsligt får Gemma en syn, en syn där hennes mor dör, för att inte bli fångatagen av ett mörkt skräckinjagande monster. För att övertala sig själv om att denna syn inte var sann, att hennes mor visst mår bra, så beger hon sig till där hon såg händelsen i synen. Tyvärr var synen sann och Gemma skickas till London, till släkten och till en internatskola. Visst har hon tagit sig till London, men hon ville det verkligen inte på det här sättet. Hur ska hon klara det hårda livet på internatskolan med alla jobbiga tjejer? Och varför verkar den där pojken ända från Indien förfölja henne?
Antal sidor: 417 st. i pocketformat
Bokserien: Ögat över månskäran är första delen i trilogin om Gemma Doyle.
Kommentarer: Ögat över månskäran är en vacker, men ändå skrämmande bok. Jag gillar verkligen 1800-talets England och ser det som en av mina favoritepoker, så det var kul att finna en bok som blandade historia med fantasy. Det finns många härliga karaktärer och boken är väl översatt. Jag hittar inte direkt några negativa saker med den, det är fin stämning i den och det går alltid en rak röd tråd genom hela berättelsen.
Grupp: Dramatik, fantasy, romantik, vänskap och lite skräck.
Ålder: ca. 13+
Betyg: