Bokrecension: När jag hör din röst

Var nyligen till Stockholm, vi hade nämligen höstlov från torsdag till fredag den här veckan. (så kom ju helgen sedan, så det blev ett litet lov det hela :) ) Jag var bl.a. via min absoluta favoritbokhandel Sf-bokhandeln i Gamla Stan och inhandlade Nana och mangan Pigan Shirley. (den sistnämna har jag letat efter att tag, så det var ett riktigt fynd!) Annars hade jag oturen att bli förkyld just då och lite hosta dröjer sig kvar ännu...
Hade tänkt recensera När jag hör din röst nu, så jag får rensa lite ur min "Ska läsa-lista":

När jag hör din röst
Handlar om: Äntligen ser det verkligen ut som om allting skall ordna sig för Bella. Allting verkar bara gå bra (om man bortser från att Edward fortfarande vägrar att förvandla henne till vampyr alltså...) och Bella är väldigt nöjd. Men så mitt i allt börjar Edward bete sig konstigt. Bella misstänker att han planerar att de skall flytta, hon vill ju inte att hennes pappa Charlie ska råka illa ut om det blir något "vampyrtrassel" igen. Dock visar det sig att Edward har helt andra planer i åtanke när han väl avslöjar dem. Tidigare handlade det om hur de skall klara av att vara tillsammans, nu handlar det mitt i allt om hur de skall klara av att vara utan den andre.
Antal sidor: 451 st. i inbundet format
Bokserien: När jag hör din röst är andra boken i Twiligt-serien. Första boken heter Om jag kunde drömma.
Kommentarer: På sätt och vis var den här boken nästan bättre än den första, men ändå inte. Första boken kändes mera välgenomtänkt. Det var väl i och för sig det mesta i den här boken med, men sedan vid slutet kändes det verkligen som om författaren ångrade sig och klistrade på något lyckligt sagoslut för att göra det enkelt för sig. Dessutom var jag så övertygad över att det faktiskt skulle fixa sig i den situationen Bella hamnade i.
Filmen vs. boken: Återigen vinner faktiskt boken, det var en hel del i filmen som var ganska skumt... (skratt) Bl.a. hur Edward dyker upp mitt i allt när Bella saknar honom, i boken så hör hon ju bara hans röst. En annan skum sak var de där onda vampyrerna, ledaren i det gänget beskrevs som gammal och vis i boken. Att han såg väldigt skör ut o.s.v., men i filmen kommer det mitt i allt en ung snubbe med stirriga ögon som skall föreställa honom. Jag och min äldre kompis skrattade hjärtligt åt hur han hade ögonbrynen höjda hela tiden. (skratt) Annars kändes filmen väldigt ihopklippt igen, vilket ju är lite synd.
Grupp: Dramatik, action, vänskap, romantik, humor och fantasy.
Ålder: ca. 13+
Betyg: ♥♥♥♥