Bokrecension: Sagan om ringen

Usch, anar ni hur mycket jag har längtat att få recensera den här boken? Kommentarerna om boken lär bli vääääldigt lång kan jag förvarna. (skratt)

Sagan om ringen
Handlar om: Hoberna är ett vänligt sinnat, småväxt folk som lever i Fylke. I området skvallras det om en viss Bilbo, man misstänker att han gömmer alla skatter från sina resor under kullarna huset står på. Tillsammans med Bilbo bor unge herr Frodo, en släkting till Bilbo. Frodo bor där sedan hans föräldrar gick bort, men inte ens Frodo känner till sanningen om den mystiske Bilbo. Så är det snart deras födelsedag. Frodo skall bli myndig och Bilbo själv ska bli 111, ett nästan magiskt tal. Så det förbereds en stor fest för det hela. Till och med den legendariska trollkarlen Gandalf med sina ortoliga fyrverkerier skall delta i förberedelserna för festen. Men vad är det för skumma planer Bilbo planerar i smyg angående festen?
Antal sidor: 482 st. i inbunden from
Bokserien: Sagan om ringen är den första boken i trilogin Härrskarringen.
Kommentarer: Jag förstår inte riktigt att vissa ska påstå sig gilla den här boken så hemskt mycket. Visst, vissa delar var ju faktiskt spännande och storyn i sig är vältänkt, men... Det är extremt gammaldags språk i den (det var nästan så att jag behövde en ordbok till hands ibland), den är överdetaljerad (särskilt när de vandrar från plats till plats) och de ska dessutom mitt i allt sjunga nästan jämnt och ständigt och det anser jag endast irriterande. Filmen är lugnt sagt mycket bättre än boken iallafall, boken var väldigt slö men filmen ju är helt okej. Den var svår att läsa om kvällarna dessutom, var nästan så man somnade efter cirka fem sidor och ibland nästan mindre.
Grupp: Fantasy och möjligtvis lite vänskap och en gnutta humor.
Ålder: 12+ (det är ganska krångligt språk i den som sagt)
Betyg: ♥♥