Bokrecension: Eldens gåva

Första gången jag läste den här boken var jag för liten för att förstå den fullt ut och tyckte den var tråkig, när jag läste den nu tyckte jag att den var för odetaljerad och ibland en aning barnslig... Lite tråkigt, vänta inte för länge med att läsa om böcker om ni misstänker att ni inte är i rätt ålder för dem!

Eldens gåva
Handlar om: Andrea är nyinflyttad till Norrland och är nyfiken på allting där. Naturen är så vacker och Stall Norrsken där hon ska ha sin älskling Avalanche verkar helt okej. Åse och Joakim i hennes klass verkar också ganska trevliga, även om Åse ibland kan vara ganska tystlåten och Joakim i sin tur en aningen snobbig. Fast vad förväntar man sig av stallägarens bortskämda son med en massa priser hängande på sin häst Hot Flames boxdörr? Åse verkar alltid så tyst och har något mindre trevligt förflutet. Tillsammans med stallets yngsta tjej Vera ska de tre rida ut en eftermiddag, till ärkefienderna Åse och Joakims förfäran. Andrea undrar om det var en dålig idé att bjuda med alla när stämningen blir sämre och sämre, men så plötsligt blir det kalabalik när Hot Flame skenar iväg genom skogen och ingenting lär bli sig likt igen.
Antal sidor: 134 st. i pocketform
Bokserien: Eldens gåva är första delen i bokserien Stall Norrsken.
Kommentarer: Eldens gåva är en ganska okej bok, men ibland behöver man nog ha ett litet hum om hästar och sådant för att kunna hänga med i svängarna bör jag förvarna. Den är lite för lättläst för min smak och som sagt tycker jag inte att den alltid är tillräckligt detaljerad. Jag saknar också en del beskrivningar på platser och karaktärer, det är tråkigt att de bara utgår från bilderna och att man ska fatta sin egen uppfattning av de karaktärer som inte råkar vara på bild. För övrigt illustrerar Åsa Ekström boken, en numera ganska känd svensk mangatecknare. Texten i boken övergår ibland till serierutor vilket jag också tycker att ibland blir en aning för odetaljerat.
Grupp: Vänskap, hästar, en del dramatik och fantasy.
Ålder:  ca. 10+
Betyg: ♥♥½